Stosowanie diety bogatej w białko

Dieta wysokobiałkowa jak sama nazwa wskazuje polega na dostarczaniu do organizmu dużych ilości białka. Białka są składnikami odpowiadają za budowę mięśni oraz odbudowę starych tkanek. Biorą też udział w tworzeniu białych krwinek oraz hormonów. Ze względu na ich właściwości budulcowe ten rodzaj diety jest często zalecany sportowcom. Podczas przemiany białek wydzielane są też duże ilości energii, choć jest to energia krótkotrwała w przeciwieństwie do tej z węglowodanów czy tłuszczów.

Zasady diety wysokobiałkowej

Dieta wysokobiałkowa zakłada spożywanie 2,5 grama białka na każdy kilogram masy ciała. Czyli przy wadze 100 kilogramów każdego dnia zjadamy 250 gramów czystego białka. Wymaga to od nas wiele wysiłku, ponieważ np. 100 gram twarogu zawiera max. 20 gram białka, a oprócz tego nasz żołądek w trakcie pojedynczego procesu trawiennego jest w stanie przyswoić jedynie 20 gram białka. Nasze posiłki powinny więc być równomiernie rozłożone i dobrze przemyślane. Dieta nakazuje także ograniczenie do minimum spożycia węglowodanów oraz tłuszczy.

Zastosowanie w leczeniu

Ten rodzaj żywienia ma swoje zastosowanie w leczeniu niektórych schorzeń. Wysokobiałkowy jadłospis zaleca się osobom chorującym na marskość wątroby, zespół nerczycowy, gruźlicę, zespół upośledzenia trawiennego, cukrzycę, przewlekłą niewydolność trawienia oraz nadczynność tarczycy. Oprócz tego jest także często rekomendowana w stanach pooperacyjnych.

Skutki uboczne diety

Niewątpliwy minus tego rodzaju żywienia to rozmaite dolegliwości natury zdrowotnej, takie jak ospałość, zaburzenia koncentracji. Wynika to z tego, że biała nie stanowią tak dobrego źródła energii jak węglowodany czy tłuszcze. Ograniczając spożywanie takich pokarmów do minimum odczuwamy ciągłe zmęczenie.

Dieta wysokobiałkowa zawiera szeroką gamę dozwolonych do spożycia produktów. Możemy jeść mięso drobiowe, ryby, chude mięso wołowe, jaja, fasole, twarogi, mleko, sery, orzechy. Oczywiście wszystko w rozsądnych ilościach, wyliczając zawartość białka w danym posiłku. Unikać powinno się smażonych potraw. Mięso lepiej upiec, udusić lub ugotować na parze. Nie powinno się spożywać pokarmów około 4 godzin przed snem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *