Stosowanie diety glikemicznej

Przy opracowywaniu swojej diety Michel Montignaca, Francuz, w latach 80. ubiegłego wieku zainteresował się pracą P. A. Cargo, który twierdził, że odpowiednio dobrana dieta pozwala na efektywne leczenie cukrzycy, a nawet jej całkowite wycofanie. Montignac postanowił sprawdzić, jak teoria ma się do rzeczywistości – dzięki odpowiedniemu doborowi składników o niskiej zawartości cukru w ciągu trzech miesięcy schudł 15 kilogramów. Prace Montignaca nad dietą zaowocowały licznymi publikacjami, w tym pierwszą w 1987 roku. Czym właściwie jest dieta opracowana przez francuskiego pracownika jednego z koncernów? Na jakiej zasadzie działa?

Efekty diety Montignaca

Na wstępie należy zaznaczyć, że nie jest to dieta dla niecierpliwych. Tutaj na spadek wagi trzeba poczekać, jednak jest to cierpliwość opłacalna, gdyż efekty stosowania diety Francuza są trwałe, a dieta nie aż tak bardzo restrykcyjna. W jej stosowaniu ważne jest utrzymywanie stałego poziomu glukozy we krwi, innymi słowy spożywanie takich posiłków, które mają niski indeks glikemiczny, mówiąc potocznie, mają małą zawartość cukru. Dietę można podzielić na dwa etapy. Pierwszy polega na przywróceniu normalnej masy ciała, drugi na jej utrzymaniu.

Zasady odżywania się

Zarówno w pierwszym, jak i drugim etapie diety, ważne jest przestrzeganie kilku zasad. Jedną z nich jest wyeliminowanie z jadłospisu produktów, które zawierają dużą ilość cukru – tabele z indeksem glikemicznym produktów warto mieć w widocznym miejscu. Dieta Montignaca to również pożegnanie z cukrem oraz unikanie produktów bogatych w tłuszcze i węglowodany jednocześnie.

Tym samym trzeba będzie zrezygnować z pełnotłustego mleka, czekolady, orzechów laskowych. Ważne jest również zwracanie uwagi na łączenie niektórych produktów. Te o wysokim indeksie glikemicznym nie powinny być spożywane z tłuszczami. Jeśli mamy ochotę na któryś z tych produktów, pamiętajmy, że te z drugiej grupy możemy zjeść najwcześniej po trzech godzinach.

W diecie warto również zadbać o odpowiednio częste spożywanie warzyw i owoców. Te drugie najlepiej jeść na pół godziny przed śniadaniem, na tzw. „głodny żołądek”, w ciągu dnia, na godzinę przed przewidywanym posiłkiem. Z warzyw polecane są te, które mają w sobie dużą ilość błonnika, np. sałata i pory.

Restrykcje w diecie Montignaca

Dieta Montignaca nie zabrania spożywania alkoholu, choć zaleca się picie czerwonego wytrawnego wina – w iście francuskim stylu. Piwo jest dozwolone, jednak nie w pierwszym etapie diety. W przypadku napojów gorących, należy ograniczyć mocną kawę i herbatę. Wodę niegazowaną można pić przed i po posiłku, jednak nie w jego trakcie. Dość oczywiste jest natomiast to, że w czasie diety słodzone napoje gazowane nie są mile widziane.

Dieta Montignaca nie należy do szczególnie restrykcyjnych. Odpowiednie dobieranie składników oraz skrupulatne liczenie indeksu glikemicznego, ale nie kalorii pozwoli na osiągnięcie trwałych efektów. Koniec z głodowaniem, odmawianiem sobie przyjemności. Odpowiednią motywacją do dalszego stosowania diety będą z pewnością zrzucone kilogramy – 3 mniej w dwa tygodnie to zdecydowanie dobry wynik.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *