Jak jeść przy diecie lekkostrawnej

Dieta lekkostrawna jest często proponowana przez lekarzy w stanach chorobowych – przy problemach z wątrobą, kamicy żółciowej, w stanach zapalnych i wrzodach żołądka. Z powodzeniem można ją jednak stosować również, jeśli chcemy wzmocnić organizm, a przy tym pozbyć się problemów z trawieniem. Często określa się ją również mianem diety łatwo stawnej – jak sama nazwa skazuje polega ona na przyjmowaniu takiej ilości i jakości pokarmów, które organizm bez problemu będzie mógł strawić.

W diecie lekkostrawnej ważny jest nie tylko dobór odpowiednich składników, ale również częstotliwość spożywania posiłków. Optymalnym rozwiązaniem dla zdrowego organizmu jest jedzenie 4-5 razy dziennie, za to w mniejszych ilościach, w dodatku o zbliżonych porach, co sprzyja uregulowaniu metabolizmu.

Co jeść?

Wielu ludzi, słysząc hasło „dieta lekkostrawna” wyobraża sobie kilka następnych dni o wodzie i sucharach. Oczywiście tego typu myślenie jest błędne, gdyż podczas jej stosowania należy pamiętać, aby dostarczać organizmowi wszelkich składników odżywczych. Zmniejszeniu ulega jedynie spożywanie tłuszczy, zwłaszcza zwierzęcych, co pozwoli na odciążenie między innymi pęcherzyka żółciowego, którego zadaniem jest magazynowanie żółci, niezbędnej w procesie trawienia.

Oprócz odpowiedniego dobierania produktów, należy zwrócić uwagę na sposób przygotowywania posiłku. Wskazane jest gotowanie na parze, pieczenie w piekarniku bez tłuszczu, za to w folii aluminiowej, a także spożywanie surowych warzyw i owoców, które są bogate w witaminy. Wśród zalecanych produktów, które organizm chętnie „przyjmie” i strawi wyróżnić można następujące grupy produktów:

  • czerstwe pieczywo, bułki pszenne, biszkopty, sucharki,
  • jogurty naturalne, zsiadłe mleko, kefiry,
  • ryby, w szczególności dorsz, sola, szczupak, sandacz,
  • masło, niewielkie ilości oleju roślinnego, oliwy,
  • warzywa gotowane na parze – marchewka, buraki, pomidory bez skórki, seler, cukinia, kabaczki, ziemniaki, przetarte warzywa, np. marchewka,
  • owoce – gotowane jabłka, banany, jagody,
  • chude mięsa – drób, indyk, cielęcina, chuda wołowina,
  • chude wędliny – polędwica drobiowa, chuda szynka,
  • napoje – kawa zbożowa, herbata niesłodzona, soki owocowe i warzywne, woda mineralna niegazowana,
    przyprawy należy ograniczyć.

Z przedstawionych produktów można stworzyć nie tylko ciekawe kompozycje w postaci zup-kremów, wariactw puree oraz zdrowych sałatek, ale również ciekawe dania jednogarnkowe. Monotonia raczej nam nie grozi. Śmiało można rzec, że dieta lekkostrawna może być nie tylko doraźnym sposobem na poprawę samopoczucia, ale również trwałym. W połączeniu z ruchem da dobre, ale przede wszystkim zdrowe efekty. Z powodzeniem można ją nazwać działającym sposobem na odchudzanie.

Czego unikać?

W diecie lekkostrawnej są też takie produkty, których lepiej unikać. Pozwoli to na odciążenie organizmu i narządów odpowiedzialnych za procesy trawienne. Tak, jak już pisaliśmy wcześniej, należy ograniczyć spożywanie tłuszczów zwierzęcych. Dodatkowo z jadłospisu należy wyeliminować produkty takie, jak:

  • warzywa powodujące wzdęcia – kapusta, bób, fasola, groch,
  • owoce pestkowe – czereśnie, gruszki, śliwki,
  • tłuszcze – margaryna, słonina, smalec,
  • pieczywo razowe, żytnie z otrębami,
  • tłuste mięsa – kaczka, baranina, wieprzowina,
  • tłuste wędliny,
  • słodycze – ciasta, lody, orzechy w czekoladzie, czekolada,
  • napoje – mocna kawa, napoje gazowane, alkohol,
  • przyprawy – sól, pieprz, ostra papryka, curry, musztarda, majonez, ketchup.

Dieta lekkostrawna wymaga zmiany dotychczasowych nawyków żywieniowych, ale nie oznacza wyrzeczeń. Tym samym, dla własnego zdrowia i lepszego samopoczucia, warto szukać zamienników produktów, które do tej pory spożywaliśmy – różnicę odczujemy już po kilku dniach, a waga z pewnością pokaże kilka kilogramów mniej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *