Nazwa diety montignac pochodzi od nazwiska Michaela Montignaca. W latach osiemdziesiątych XX wieku prowadził on badania dotyczące związku diety z poziomem ryzyka zachorowalności na cukrzycę i wpływem żywienia na leczenie tego schorzenia. Jego inspiracją były badania P.A. Cargo, który uważał, że właściwe zbilansowanie pożywienia ma znaczący wpływ na leczenie cukrzycy. Podstawowe produkty takiej diety to pokarmy wpływające na glikemię czyli te, które nieznacznie podnoszą stężenie glukozy we krwi.
Index glikemiczny

Dieta doktora Michaela Montignaca pozwala zrzucić aż 4 kg w ciągu miesiąca. Jego zdaniem nadmierny przyrost masy ciała spowodowany jest złym komponowaniem posiłków a nie ich nadmierną kalorycznością. Stworzył on tablicę produktów zawierającą indeks glikemiczny. Jego wysokość zależy od tego jak bardzo podniósł się poziom glukozy we krwi po spożyciu danego produktu. Wprowadził także podział węglowodanów na dobre (indeks glikemiczny niski poniżej 60) oraz złe (indeks glikemiczny 60-100). Osoby stosujące dietę montignac muszą wybierać tylko produkty z niskim indeksem glikemicznym.
Spożywane produkty

Do podstawowych zasad diety należy spożywanie trzech posiłków o stałych porach. Nie wolno łączyć produktów z grupy pierwszej czyli białek z produktami grupy drugiej – węglowodanów z produktami grupy trzeciej – roślinami strączkowymi. Za to wszystko może zostać połączone z składowymi grupy czwartej czyli warzywami.

Śniadanie powinno być złożone przede wszystkim z węglowodanów, z niewielką domieszką białka. Obiad z składników bogatych w białko i tłuszcz. Na kolacje przygotowujemy lekki posiłek składający się z węglowodanów i białek bądź białek i tłuszczy.

Wymienione powyżej zalecenia należy stosować w I etapie diety. W II można wypić kieliszek wina czy zjeść grzankę powinno się jednak zmniejszyć spożycie tłuszczy. Między poszczególnymi posiłkami powinniśmy robić przerwy minimum 3 godzin, po posiłku zawierającym tłuszcz minimum 4 godziny.

Dozwolone napoje to woda mineralna, kawa bezkofeinowa oraz świeżo wyciśnięte soki warzywne. Spożywać płyny powinno się między posiłkami – nie podczas jedzenia albo przed. Dieta ta wymaga dużo samodyscypliny. Jeśli chcemy osiągać dobre rezultaty nie wolno robić od niej żadnych odstępstw. Podstawowym minusem zastosowania tej diety jest przymus regularnego robienia zakupów w sklepach oferujących zdrową żywność.